ارتش ترکیه در سه قاره جهان

به نقل از پایگاه خبری ۷ ترکیه

ترکیه

سربازان ترک در افغانستان، آلبانی، لبنان، بوسنی هرزگوین و کوزوو به عنوان نیروهای حافظ صلح حضور دارند و با تصویب مجوز حضور در لیبی در مجلس نمایندگان ترکیه، لیبی آخرین حلقه ای است که به کشورهای مذکور افزوده شد.

به گزارش صدانیوز، براساس گزارش های رسانه ای در ترکیه در خصوص حضور نیروهای نظامی این کشور در نقاط مختلف جهان، نیروهای این کشورر اکنون در سه قاره جهان حضور دارند؛ در برخی نقاط زیر نظر سازمان ملل، در برخی کشورها براساس قرارداد بین دولتین و در برخی دیگر غیر قانونی و به شکل تجاوزگرانه.

پایگاه شبکه خبری “خبر ۷ ” در گزارشی در این خصوص آورده است: ارتش ترکیه به موازات فعالیتهایی که با ناتو انجام می دهد، در پایگاههای خود در کشورهای مختلف و نیز فعالیتهای آموزشی در کشورهای مختلف حضور دارد.

این پایگاه با اشاره به اینکه حضور نظامی ترکیه در خارج از مرزهای این کشور، با جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، افزود: ترکیه در سالهای بعد فرماندهی نیروهای خارجی در افغانستان را برعهده گرفت و در حال حاضر نیروهایی از ارتش ترکیه در زمینه فعالیتهای مختلف آموزشی در دانشگاه جنگ، دبیرستان نظامی کابل، مدرسه زبانهای خارجی افغانستان فعالیت دارند.

این پایگاه افزود: در راستای بازسازی نیروهای نظامی سومالی، نیروهای ارتش ترکیه در مدرسه جنگ، وظیفه تربیت افسران مرکز آموزش واحدهای نظامی ارتش سومالی را نیز بر عهده دارند.

پایگاه خبر ۷ با عنوان اینکه طبق تحقیقاتی که در انگلستان انجام شده است، ترکیه بعد از امریکا، صاحب دومین ارتش فعال در جهان می باشد، افزود: نظامیان ترک در حال حاضر در۱۳ کشور در سه قاره حضور دارند ، ترکیه در برخی از این کشورها پایگاه نظامی هم دارد. بیشترین نظامیان ترک (با ۴۰ هزار نفر) در جمهوری ترک نشین قبرس مستقر هستند. با اینحال بزرگترین پایگاه نظامی که به لحاظ استراتژیک حائز اهمیت می باشد، در سومالی است و سربازان ترک در این پایگاه که در موگادیشو تشکیل گردیده، به ارتش سومالی آموزش می دهند.

پایگاه خبر ۷ افزود: سربازان ترک درکشورهای عراق، سوریه، قطر، آذربایجان و سودان نیز حضور دارند و در بعضی از کشورها، به عنوان نیروهای حافظ صلح فعالیت می کنند و در این راستا ارتش ترکیه، یکی از نیروهایی است که بیشترین نقش فعال در ناتو و سازمان ملل را ایفا می کند.

خبر ۷ افزود: سربازان ترک در افغانستان، آلبانی، لبنان، بوسنی هرزگوین و کوزوو به عنوان نیروهای حافظ صلح حضور دارند و با تصویب مجوز حضور در لیبی در مجلس نمایندگان ترکیه، لیبی آخرین حلقه ای است که به کشورهای مذکور افزوده شد. ترکیه همچنین برای شکل گیری ارتش نهادینه در آفریقای شمالی، خدمات آموزشی و مشاوره ای ارائه می دهد.

احزاب مخالف ترکیه چندان مخالفتی با حضور نیروهای ترکیه به عنوان نیروهای حافظ صلح ندارند، ولی حضور نظامی ترکیه در سوریه و لیبی از سوی این احزاب مورد انتفاد شدید قرار دارد. در عین حال دولت های عراق و سوریه طی سال های اخیر همواره از حضور نظامیان ترکیه در خاک خود شکایت کرده اند. این دو کشور حضور نظامیان ترکیه در خاک خود را مصداق اشغالگری و تجاوز نظامی دانسته و آن را غیر قانونی خوانده اند.

عراقی ها، برای پایان دادن به حضور نظامیان ترکیه در بعشیقه در شمال عراق، قبلا به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز متوسل شده اند.

پایگاه خبری ۷ ترکیه در حالی حضور نظامی ترکیه در لیبی را مطرح کرده است که با صدور مجوز پارلمان ترکیه به ارتش این کشور برای گسیل نیرو به لیبی ، مصری ها نیز در اقدامی متقابل، خود را محق در گسیل نیرو به لیبی دانستند و در همین راستا مجوز قشون کشی به لیبی را از پارلمان خود اخذ کردند؛ موضوعی که در هفته های اخیر تنش ها در منطقه را افزایش داد و بحران امنیتی لیبی را وارد فاز جدیدی کرد، بطوری که حالا جامعه جهانی نگران از یک برخورد نظامی میان ارتش های ترکیه و مصر در لیبی هستند.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید