به نقل ازصدانیوز ،مشاور بازرگانی زنجیره ارزش گیاهان دارویی گفت: باتوجه به گسترش تجارت این گیاهان در جهان و استعداد ایران در تولید و صاردات این محصولات، کشت این محصولات به ۲۸۴ هزار هکتار خواهد رسید و دو برند زعفران و گل محمدی تقویت میشود. براتی در نشست تخصصی گیاهان دارویی و زعفران در اتاق […]
به نقل ازصدانیوز ،مشاور بازرگانی زنجیره ارزش گیاهان دارویی گفت: باتوجه به گسترش تجارت این گیاهان در جهان و استعداد ایران در تولید و صاردات این محصولات، کشت این محصولات به ۲۸۴ هزار هکتار خواهد رسید و دو برند زعفران و گل محمدی تقویت میشود.
براتی در نشست تخصصی گیاهان دارویی و زعفران در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: حجم تجارت این گیاهان در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۲۰ میلیارد دلار بوده که پیشبینی میشود حجم تجارت این محصولات تا سال ۲۰۲۵ به ۴۵۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۵۰ نیز ۵۰۰۰ میلیارد دلار برسد.
وی ادامه داد: کشورهای عمده فعال در تجارت جهانی گیاهان دارویی در بخش صادرکنندگان شامل چین، هند، مصر، آلمان و آمریکا و در بخش واردکنندگان شامل آلمان، هنگکنگ، آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن میشود.
مشاور بازرگانی زنجیره ارزش طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حجم بازار کشورهای عمده واردکننده این گیاهان و فرآوردههای گیاهی، تاکید کرد: ۷۲ درصد مردم آلمان از داروها و مکملهای گیاهی در تغذیه خود استفاده میکنند.
براتی خاطرنشان کرد: ارزش خرده فروشی گیاهان دارویی و فرآوردههای آن در آمریکا حداقل ۱۲۹ میلیارد دلار است. همچنین بزرگترین بازار شرق اروپا لهستان با عدد ۶۰۰ میلیون دلار است.
وی گفت: قریب به ۷۰۰ میلیون دلار ویتامینها و مکملهای غذایی و رژیمی در کشور انگلیس نیز از گیاهان دارویی بوده و حداقل ۴۰ درصد فرانسویها متوسل به محصولات حوزه سلامت با پایه گیاهان دارویی هستند.
مشاور بازرگانی زنجیره ارزش طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: علاوه بر این موارد ۳۲ درصد از اسپانیاییها از گیاهان درمانی به صورت سنتی جهت پیشگیری استفاده میکنند که ۲۷ درصد مصرف منظم دارند.
براتی با اشاره به اهداف خرد وزارت جهاد کشاورزی در بخش گیاهان درمانی، گفت: این بخش شامل توسعه کشت گیاهان دارویی قطب بندی شده در سطح ۲۸۴ هزار هکتار مطابق با برنامه ششم توسعه، تولید ارگانیک حداقل ۳۰ درصد این گیاهان زراعی مطابق با برنامه ششم توسعه، اصلاح الگو کشت و استانداردسازی تولید حداقل ۴۰ درصد سطح زیرکشت مطابق با استانداردهای بینالمللی، تقویت برند دو گونه مهم زعفران و گل محمدی با ایجاد شبکههای تجاری بینالمللی در کوتاه مدت و میان مدت و ساماندهی بازار داخلی محصولات تولیدی در قالب توسعه مفهوم عطاریها و فروشگاههای سلامت میشود.