صبر روسيه در عدم حمله هسته‌ای تا کجاست؟

به تحلیل منابع کارشناسی

دکترین هسته‌ای روسیه به گونه‌ای تنظیم شده که امکان استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای را در پاسخ به تهدیدات متعارف می دهد، به ویژه اگر بحث بقای ملی یا تمامیت ارضی آن در خطر باشد.
دکترین هسته‌ای روسیه به گونه‌ای تنظیم شده که این حق را برای خود محفوظ می دارد

به گزارش نبأخبر،ریباکوف اعلام کرد که روسیه دکترین هسته‌ای خود را بر اساس تحلیل آخرین درگیری‌ها و اقدامات غرب در رابطه با عملیات ویژه نظامی در اوکراین تغییر خواهد داد و نیت روشنی برای اصلاح دکترین هسته‌ای روسیه وجود دارد.
دکترین هسته ای روسیه در طول سالها تکامل یافته و برای استراتژی نظامی روسیه حیاتی است و هدف اولیه آن جلوگیری از تجاوز به روسیه و سپس متحدانش است.
روسیه زرادخانه هسته ای خود را جزء ضروری برای جلوگیری از حملات متعارف یا هسته ای توسط دشمنان احتمالی می داند. در واقع دکترین هسته‌ای روسیه به گونه‌ای تنظیم شده که امکان استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای را در پاسخ به تهدیدات متعارف می دهد، به ویژه اگر بحث بقای ملی یا تمامیت ارضی آن در خطر باشد.
دکترین هسته‌ای روسیه به گونه‌ای تنظیم شده که این حق را برای خود محفوظ می دارد، اولین سناریو در درگیری‌ها استفاده‌ از سلاح های هسته ای باشد. در حالیکه اکنون روسیه علی رغم اینکه خاک این کشور از سوی اوکراین و با حمايت ناتو مورد تجاوز قرار گرفته‌ ترجیح داده که فعلا صبر نماید، اما این صبر به هر حال حدی دارد و مشخص است که کرملین فعلا خواهان دست بردن به سلاح هسته‌ای که طبيعتا تبعات خوبی ندارد، نیست.
سلاح های هسته ای به عنوان وسیله ای برای حفظ اهرم استراتژیک هستند و اگر قرار باشد بازدارندگی لازم را نداشته باشد، عملا چه فایده‌ای دارد. روسيه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و اتفاقا به خاک این کشور هم تجاوز شده و طبق دکترین هسته‌ای، روسیه می‌تواند اقدام به استفاده از این سلاح نماید. منتها پیرو مفهوم ثبات استراتژیک فعلا ترجیح داده از بروز مناقشه هسته‌ای جلوگیری کند.
همانطور که آقای پوتین هم اخیرا در سخنانی گفتند ترویج سیاست‌های ضدروسی تحت حمایت غرب دلیل اصلی تراژدی کنونی در اوکراین است و اگر تحریکات دائمی غرب نبود این مناقشات هم شکل نمی‌گرفت. اکنون غرب به رهبری ایالات متحده موفق شد تا با وعده‌ های پوچ و استفاده ابزاری از اوکراين مانع سر گرفتن صلح و آتش بس میان دو کشور درگیر شود و اینطور به نظر می‌رسد که برنامه بعدی آنها ایجاد بهانه‌ ای برای شکل‌ گرفتن یک مناقشه هسته‌ای بزرگ است. اما آتش مناقشات هسته‌ای بی شک دامان غرب و ایالات متحده‌ را نیز خواهد گرفت و اینطور نیست که کيلومتر ها دورتر بنشینند و در جبهه اوکراین جنگ نیابتی خود با روسیه را مديريت کنند.
روسیه دارای بزرگترین انبار تسلیحات هسته‌ای در جهان است و از نظر نظامی-فنی نیز آمادگی کامل بکار بردن سلاح‌های هسته‌ای را دارد. اوکراین و متحدان اروپایی آن باید بدانند که اگر با تحریکات آمریکا آتش مناقشات هسته‌ای به پا شود وارد بازی وحشتناکی می‌شوند که به هیچ وجه‌ محافظت‌ آمریکا از خود را نخواهند داشت.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید