نظام بانکی کشور ساماندهی شود

آیت الله جوادی آملی

 کمک به فقیر، مصداق تمدن نیست، در حقیقت فقر را از بین بردن تمدن است وی تصریح کرد: مطلب دیگر آن است که انسان نه‌تنها با دیگر انسان‌ها، بلکه با کل جهان خلقت و هر آنچه در زمین و آسمان است در ارتباط است و تمدن اسلامی متوجه همه ارتباطات انسانی است چراکه ما تا پاسخ […]

 کمک به فقیر، مصداق تمدن نیست، در حقیقت فقر را از بین بردن تمدن است

وی تصریح کرد: مطلب دیگر آن است که انسان نه‌تنها با دیگر انسان‌ها، بلکه با کل جهان خلقت و هر آنچه در زمین و آسمان است در ارتباط است و تمدن اسلامی متوجه همه ارتباطات انسانی است چراکه ما تا پاسخ این سه پرسش را که «انسان چیست؟»، «جهان چیست؟» و «ارتباط انسان با جهان چگونه است؟» راندانیم ، نمی‌توانیم تمدنی داشته باشیم و تمدن سازی کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی با نقد مبنای اندیشه‌ای تمدن غرب اظهار داشت: دو غده در تفکر غرب وجود دارد و آنچه غرب را گرفتار کرده همین دو غده است؛ یکی انکار معاد و دیگری انکار تجرد روح، یعنی آن‌ها فکر می‌کنند انسان بعد از مرگ تمام می‌شود و حساب‌وکتابی در کار نیست! این نوع تفکر، که انسان را تنها یک حیوان ناطق می‌داند محصولی جز جنگ جهانی اول و دوم و جنگ‌های نیابتی امروزه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دین، اولین اقدامی که در حوزه تمدن سازی صورت داده، این است که انسان و جهان را تعریف نموده است، می‌فرماید انسان و جهان به ابدیت ختم می‌شوند و انسان آن‌قدر ظرفیت دارد که می‌تواند مظهر اسماء الهی باشد. دین می‌گوید انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد، این آن تفکری است که می‌تواند تمدن ایجاد کند.

مرجع تقلید شیعیان بابیان مثالی در خصوص تمدن حقیقی مدنظر اسلام، اظهار داشت: کمک به فقیر، مصداق تمدن نیست؛ در حقیقت، فقر را از بین بردن تمدن است نه‌فقط به فقرا کمک کردن. در همه کشورهای دنیا نهادها و سازمان‌هایی برای کمک به فقرا وجود دارد، کمک به فقیر یک امر عاطفی عادی است، درحالی‌که مشخصه تمدن را حضرت امیر علیه‌السلام مشخص کرده است و فرموده ما باید گردن فقر را بزنیم، و این مهم با تولید و اشتغال و همچنین با رعایت عدالت امکان‌پذیر است، این معارف است که می‌تواند تمدن ایجاد کند.

آیت‌الله جوادی آملی بابیان این مطلب که « تنها اسلام ناب و حقیقی می‌تواند تمدن حقیقی نیز به وجود بیاورد» بیان کرد: خداوند وقتی به انسان، علناً و عملاً متمدن بودن را آموخت که به او فهماند، اولاً انسان موجودی ابدی است و ثانیاً در برابر همه گفتار و کردار خود مسئول است و باید پاسخگو باشد. باور انسان به تعهدی که نسبت به خداوند دارد زمینه‌ساز حقیقی ایجاد تمدن است.

وی تأکید کرد: انسان این ظرفیت را دارد که در پرتو معارف اسلامی فرشته گونه تربیت شود و رفتار کند که نمونه این رفتار فرشته گونه را در دوران دفاع مقدس و پایبندی و عدم نقض قطعنامه بعدازآن دوران می‌توان مشاهده کرد، همچنین سلوک رفتاری جانبازان به‌جای مانده از آن دوران که با همه مشقت‌ها، در همه حال بازهم شاکر خدا هستند، مصداق رفتار فرشته گونه است، و همین است که ملائکه نسبت به برخی از انسان‌ها خضوع دارند و پس از مرگ از آن‌ها استقبال و آن‌ها را مشایعت می‌کنند، این یاء «من روحی» که در خطاب خداوند به انسان می‌فرماید: «نفخت فیه من روحی»، این ظرفیت را به انسان می‌دهد که به این مقام بالادست پیدا کند و در سایه علم و عقلانیت، تمدن نوین ایجاد کند و ظرفیت‌های خود را شکوفا سازد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به نامه حضرت امیر علیه‌السلام به مالک اشتر گفت: همان‌گونه که نماز ستون دین است و خداوند حکیمانه می‌فرماید باید این ستون را اقامه کرد، طبق بیان حضرت امیر، مردم ستون دین هستند و لذا باید این ستون را باعقل و عدل، با یکی بودن ظاهر و باطن، با تولید و اشتغال و ساماندهی نظام بانکی کشور، سراپا نگهداشت.

در پایان این دیدار مجموعه مقالات منتشرشده در اولین هفته تمدن نوین اسلامی به دست آیت‌الله جوادی آملی رونمایی شد.

منبع : تسنیم


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید